woensdag 31 oktober 2012

Spend all the money - STOP!



Ik weet het, er zijn al meerdere artikels verschenen over niet shoppen, wel shoppen, slim shoppen, maar hoe doe je dat nu het best, of wanneer? 

Vanuit mijn experience is het niet simpel om een shopstop vol te houden. Of slim shoppen, dat gaat ook snel mis. Wel shoppen? No problem! Het is alsof mijn hoofd gewoon zegt: 'Spend all the money!' 

Yep, dit gaat om in mijn hoofd. All. The. Time. Ik hoor jullie al denken: 'Nu niet overdrijven, je kan echt wel een maand zonder shoppen.' Nee, dat kan ik niet, sorry... 
Wat echt mijn guilty pleasure is op shopgebied is beauty. Ik shop graag kleren en accesoires, maar make up en haarproducten, nagellak en huidverzorging blijven mijn addictions

Dé oplossing om te stoppen met geld uit te geven aan dingen die je al hebt (of gelijkaardig zijn)? Maak afspraken met jezelf en houdt je eraan! Zelf heb ik ook een aantal afspraken met mezelf en die zal ik even opsommen for you guys.

  • Maak een wishlist!
Deze zijn jullie echt al beu, ik weet het! Ik heb al een een volledig artikel geschreven over wishlists en hoe je je budget via wishlists kan beheren. Maar het werkt wel! Schrijf vooral de duurdere dingen op, zodat je een duidelijk doel voor ogen kan houden.

  • Tellen!
Ja, ook al haat je het, je moet je uitgaven beheren. Dit kan je doen in een paar simpele stappen.

Stap 1: Tel al je inkomsten in een maand. (zakgeld, verdiend geld, cadeaugeld, alles!)
Stap 2: Maak een tabel (op papier, in excel,...) met een kolom voor je inkomsten, uitgaven en wat je overhoudt aan het eind van de maand.
Stap 3: Check of je uitgaven kleiner zijn dan je inkomsten of omgekeerd.


Via deze supersimpele methode heb je aan het einde van de maand een mooi overzicht van hoeveel geld je nog overhoudt. Ik zeg niet dat als je een pakje kauwgum koopt, je dat ook moet opschrijven. 
Als je bijvoorbeeld schoenen hebt gekocht van pakweg 35 euro en je hebt 100 euro in een maand, rest je nog maar 65 euro. En met die 65 euro moet je het dan doen voor de rest van de maand. Wees je hiervan bewust! Als je geen geld meer overhebt en je weet niet waar het naartoe gaat, dan ben je je niet bewust van je budget!

  • Cash!
Ik denk dat Jani deze tip al eens in een artikel heeft vernoemd. Ikzelf ben een grote creditcardspender. Ik weet niet echt waarom, maar ik denk dat het minder pijnlijk is om met je kaart te betalen dan met cash geld. 

Dit is  een zeer goede tip, want als je een bepaald bedrag cash geld meeneemt als je gaat shoppen, dan is het makkelijker om te bepalen of je écht wel 20 euro wilt betalen voor die blush of lipstick. Je berg cash geld krimpt met elke aankoop die je doet. 
Als je de hele tijd met een creditcard betaalt, zie je niet wat er weg is in je portefeuille! 



  • Wachten en informeren!
Dit is waarschijnlijk één van mijn beste trucs. Ik wacht zéér lang om een product te kopen. Ik ben constant op internet aan het kijken naar beautydingen die ik meteen zou willen kopen! Maar als ik alles wat ik wil meteen zou kopen, zou mijn rekening niet in het rood staan, maar gewoon niet meer bestaan.

Daarom is het goed dat je je eerst informeert over mogelijke aankopen. Zorg ervoor dat je anderen hun mening hebt gelezen (op blogs, via youtube, overal zie je reviews!) zodat je kan bepalen of het product algemeen beschouwd wordt als een goed product. 
Wil je die foundation van 50 euro? Zoek dan eerst een review op van iemand met dezelfde soort huid als de jouwe (droog, snel vet, acne, wat dan ook!) en lees deze goed door! Met reviews kom je heel wat te weten!

Ziezo, dat waren een paar simpele tips! Je kan je er gemakkelijk aan houden. Maar euh, af en toe eens splurgen, dat zal er toch nooit uitgaan denk ik! xoxo, Eva


Geen opmerkingen:

Een reactie posten