zondag 15 april 2012

How to survive: de eerste week school na vakantie

Iedereen kent het, die eerste week school na een deugddoende vakantie. Ik geef het toe, mijn bioritme gets fucked up. En nog geen beetje! Ik zal even wat tips opsommen hoe je die eerste week kan overleven.
  • Ga vroeg slapen.
    Als in: je krijgt minstens evenveel slaap als een doorsnee nacht in de vakantie. Moet je daarvoor om half 9 gaan slapen? Doe dat dan!
  • Hang je kleding de avond ervoor al klaar.
    Het liefst in de badkamer, want dan kun je in rechte lijn naar de badkamer spurten als je je overslapen hebt.
  • Eet een lekker ontbijt.
    Ik hou van stevig ontbijten, en het houdt mijn maagje gevuld tot de middag. Lees: geen knorrende maag tijdens het tweede lesuur! Het maakt je ook alweer wat vrolijker.
  • Zet de radio op!
    Als ik me 's ochtends aan het klaarmaken ben, dan zet ik altijd de radio op. Het maakt me vrolijker en ik heb iets om naar te luisteren!
  • Maak je boekentas op tijd.
    Ik heb het al voorgehad: de ochtend na een vakantie zo sloom zijn dat ik met mappen van de vrijdag vlak voor de vakantie op school toeslenterde. Het is geen pretje, geloof me!


  • Sta op tijd op.
    Alles gaat wat trager na de vakantie. Je hebt geen routine meer, je hebt geen gehaast gevoel meer... En dan kom je vaak ook te laat op school. Sta dus wat vroeger op! Jawel hoor, die tien minuutjes kunnen echt wonderen doen.

  • Let op in de les!
    We weten allemaal hoe moeilijk het is om de aandacht te vestigen op dat donkergroene bord dat vooraan tegen de muur gehamerd zit, maar het is nodig! Nu moet je even terug georganiseerd raken.


  • Kijk in je schoolagenda.
    In de vakantie leef je elke dag hoe het komt. Op school moet het nu eenmaal wat gestructureerder: pak je schoolagenda en papier en maak een to do-lijstje. Welke taken en toetsen heb je deze week?
  • Bekijk wat je het laatst gezien hebt van je hoofdvakken.
    Was je met algebra of met goniometrie bezig in wiskunde? Misschien is opfrissen toch maar eens nodig!
Ziezo, dit waren mijn tips! Wat doe jij tijdens de laatste avond van een vakantie? xoxo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten